Ki ne hallott volna már a Black Friday-ről,  avagy a Fekete Péntekről? Ha nem barlangban lakunk, minden bizonnyal mi is tudunk már egyet-s-mást róla egy ideje. De pontosan mióta? A Black Friday kifejezés már az 1800-as években létezett, de ekkor egy gazdasági válság megnevezésére használták. A jelenlegi jelentését 1966-ban nyerte el, amikor egy philadelphiai talpraesett PR-os önkormányzati alkalmazott az eredeti negatív (nem véletlen szerepel a gyászos fekete szó a kifejezésben) tartalmat sikeresen pozitívabbá formálta: a rendőrök egyik legnehezebb napját csúcsforgalommal, dugókkal, leállásokkal átvette ugyanaz a nap, de más szemszögből. A rengeteg ember a karácsonyi nagybevásárlását kezdte meg, és ez a nap máig is sok üzlet legjobb napja az eladási statisztikák szerint az egész évben. Nem véletlen, hogy nagy akciók, kedvezmények jelentek meg ezen a napon, amely a hálaadás (1941 óta november negyedik csütörtöke) utáni pénteki nap.

Mikor terjedt el a Fekete Péntek?

1961-ben kezdték használni a kifejezést a pennsylvaniai Philadelphia városban, majd ’66-tól lett pozitívabb a hangulata, jelentéstartalma (a köztes években nem sikerült a Big Friday [nagy / nagyszerű péntek] közbeszédbe átültetése) és kevesebb mint 10 év alatt, a ’70-es évek közepére egész Amerikában ismertté és népszerű vált az újdonsült hagyomány (a karácsonyi vásárlás elkezdése azonban erre az időszakra esett már előtte is). Mára sok államban ez szabadnap.

Magyarországra nagyobb késéssel érkezett meg (nincs nagy meglepetés: a kádár-kori államszocializmus rendszerében természetesen nem fért volna bele egy ilyen, vásárlást és kapitalizmust éltető nap, főleg az Egyesült Államokból érkezve), 2013-ban a személyes vásárlás során élhettünk a fekete pénteki kedvezményekkel, míg 2014-től már az online vásárlások során is. Ezidáig nagy karriert futott be hazánkban az esemény:

  • 2015-ben a magyar lakosság 54%-a tudta, mi az a Black Friday, ez 2018-ban már 87% volt és minden bizonnyal azóta is nőtt,
  • ugyanebben az évben, ’18-ban egy átlagos péntekhez képest közel 1400%-kal megugrott eladási statisztikákat találunk, (ez más országokban még magasabb: Németországban 2400% felett, az Egyesült Királyságban 1700% felett, stb.),
  • egy átlagos fogyasztó három terméket vásárol a Black Friday ideje alatt,
  • a magyarok átlagosan valamivel több mint 56.000 forint elköltését tervezik, ezt az összeget az online és a hagyományos üzletek forgalmát összeadva érjük el,
  • az átlagos kedvezmény mértéke 53%-os (ez közeli, bár alacsonyabb a 2017-es 55%-os értéknél),
  • egyes felmérések szerint a vásárlók 72%-a már pontosan tudja, mit szeretne vásárolni, és hogy hányat (átlagosan 4-et),
  • a legnépszerűbb termékkategóriák pedig a ruházati cikkek, elektronikai felszerelések, cipők, és a kozmetikai termékek.

Hol érdemes kedvezményeket vadászni?

Könyvet lehetne írni arról, hogy milyen módszertana van a legjobb kedvezmények megkeresésének: ez a Fekete Péntekre különösen igaz, amikor az év egyik legnagyobb akcióit találhatjuk meg online webáruházakban, személyesen, különleges kedvezmények keretében a fekete péntek legelső perceiben, stb.

Azonban legyünk óvatosak: nem minden arany, ami annak látszik! Sajnos léteznek fekete pénteki átverések is: ezek közül sok etikátlan, azonban nem illegális, de kellemetlen perceket is okozhatnak nekünk. Nézzünk csak két marketing fogást:

  • találhatunk egy webáruházban 139.000 Ft-os akciós árat, 209.000 Ft-ról leárazva. Ez így igaz és legális, de lehet, hogy két héttel ezelőtt az eredeti ár 159.000 Ft volt. Így a leárazás nem 70.000, hanem 20.000 Ft értékű. Ami rendben is van, kivéve, ha egy másik webáruház eredetileg is mondjuk 119.000 Ft-ért hirdette a terméket: így semmiképp sem a legjobb ajánlatot választjuk, hiába tűnhetett annak,
  • egy kellemetlenebb eset, ha a 19.900 Ft-os árut hirtelen 39.900 Ft-ról 29.900 Ft-ra „áraznak le”, limitált ideig.

Tehát nézzünk szét egy kicsit a világhálón, mielőtt vásárolnánk!

Shopalike kategóriák

Rengeteg webáruház ajánl akciókat, a Shopalike csapatánál vásárolva kategóriától függően akár 70%-os Black Friday kedvezményt is találhatunk, érdemes átböngészni a kategóriákat. Ha cipőkre, általánosságban férfi-vagy női ruházatra, bútorokra, sport eszközökre, lakásdekorációs termékekre van szükségünk, jó helyen járunk. Sőt, ha nem akarunk egy napra koncentrálni, ne búsuljunk, kényelmesen, november 16 és 30-a között élnek az akciók ebben a webshopban.

Előző cikkOnline könnyen elintézheti az FFP2 maszk rendelését
Következő cikkA magyar konyha jellemzői – lépj túl a pirospaprikás alapon!